zaterdag 5 november 2011

Waarom Douglas wel en Mauro niet?

Het lot van Mauro Manuel blijft ook onder ED-lezers de gemoederen bezig houden. Vooral het CDA moet het ontgelden. Een greep uit de reacties.
Nelly Kastelijn, Helenaveen:
De foto van Mauro op de voorpagina van het ED gaat me door merg en been. Een in en in trieste jongen die er helemaal niets meer van snapt. En dat doe ik ook niet. Ik snap werkelijk niet, hoe mensen zichzelf zo kunnen verloochenen. ... Diep teleurgesteld ben ik in het CDA. Ik ben al jaren geen lid meer, maar had nog steeds mijn hoop gevestigd op het christelijke gedachtegoed. Nu blijkt het pluche belangrijker dan de toekomst van AMA's. Meer kan ik er niet van maken.

Nita Koop-Groot Wesseldijk,Eindhoven:
Met veel personeelsleden volgden we dinsdagmiddag op de televisie de stemming over een verblijfsvergunning voor onze stagiaire Mauro. En ja hoor, Den Haag heeft het weer voor elkaar. Men moet zich laten gelden in het kabinet, zeker nu Wilders mee kijkt. Morgen geen slingers voor Mauro. Leers zei nog dat er wel zeventig of tachtig Mauro's zijn in Nederland. Waarom deze Nederlanders niet allemaal laten blijven, inclusief Mauro? Wat maakt het uit, zeventig of tachtig meer Nederlanders? Dan kan met een schone lei worden begonnen en kunnen nieuwe regels worden opgesteld die voor iedereen wel duidelijk zijn en niet mensen jaren in het ongewisse laten. ... Ik schaam me af en toe Nederlandse te zijn.

Roel de Waard, Valkenswaard:
Wilders heeft bereikt waar hij al vanaf het begin van dit gedoogkabinet naar toe heeft gewerkt. Het eens zo fiere CDA is in totale verwarring. Het is in de peilingen gereduceerd tot een schamel elftal zeteltjes. Laatste dieptepunt: een studievisum voor een Angolese jongen. Hoe bedenk je het!

Dagmar Kittelmann, Geldrop 


Als mijn Duitse vrienden vragen wat er zo leuk is aan wonen in Nederland en aan de Nederlanders, zeg ik meestal: mensen zijn hier open, tolerant en positief. Na het oordeel over Mauro vraag ik me af in hoeverre dat klopt. Ik dacht altijd dat Nederland minder bureaucratisch is dan Duitsland en dat menselijkheid hier meer telt dan regels. Niet dus. Ik schaam me een beetje voor mijn 'gastland'.

R. Adriaensen, Eindhoven:
Een mens blijkt weer eens minder waard dan een dier. De orka in Harderwijk mocht niet terug in zee gezet worden, want anders kon hij zijn moeder en familie niet vinden. Mauro mag wel terug naar een land dat velen malen groter en rommeliger is dan Nederland. Een land waar niet zo maar even de telefoon pakt om een moeder te zoeken. ... De partijen die hem willen terugsturen, roepen dat het allemaal wel meevalt. Waarschijnlijk weten de meesten niet eens waar Angola ligt. Dat studievisum stelt niets voor. Over twee jaar, als hij zijn diploma heeft, begint het hele circus opnieuw. Schamen moeten we ons, zeker degenen die nu deze beslissing hebben genomen. Ga maar lekker zondag voor in de kerk zitten.

J. Kuijpers, Deurne:
In de jongste peiling staat het CDA nog maar op elf zetels. Net genoeg om een raad van elf op te richten en als carnavalsclub verder te gaan. De prinsverkiezing op 'd'n elfde van d'n elfde in 2011'. De eerste prins? Natuurlijk Prins Gert dun Uurste. Geweldig toch, die totale teloorgang van dit CDA, als gevolg van jaren demagogisch en dictatoriaal besturen.

T. Tibben, Nuenen:
Als Mauro niet in Nederland mag blijven, vragen we België om hem een visum te verstrekken. Kan hij Nederlands blijven spreken, daar op kamers studeren en in het weekend zijn pleegouders bezoeken. Niet de fraaiste oplossing, maar hij hoeft dan niet terug naar Angola. En de Belgen maken een goede beurt.

Piet Strijbos, Veldhoven:
Na het lezen van de column 'Beschaving' (ED 1 november) vraag ik mij af wat Jos Kessels in november 2009 schreef toen PvdA-staatssecretaris Albayrak een aanvraag voor een verblijfsvergunning van Mauro afwees? Van mij mag Mauro blijven, maar van dergelijke stukjes krijg ik een vieze smaak in mijn mond.

Erik Wils, Valkenswaard:
Pappen en nat houden, dat heeft het CDA gedaan in de gevoelige kwestie Mauro. Wat hebben we als maatschappij bereikt door hem een studievisum te verlenen? Dat is allesbehalve een succes te noemen. Laten we niet meer zo lang wachten en zorgen voor een humaner beleid inzake immigratieverzoeken in ons welvarende Nederland.

Sascha Koop, Eindhoven:


Ik kan hier met de pet niet bij. Een hardwerkende jongen, die voor de tweede keer in zijn leven aan zijn lot wordt overgelaten.... Iedereen kan wel kinderen adopteren uit andere landen en deze worden met open armen ontvangen in Nederland, maar een jongen als Mauro hier bij zijn pleegouders laten, ho maar. Politici stellen 'regels zijn regels'. Nog niet zolang geleden was de wet binnen een week aangepast toen het ging om de gratis id-kaart. Kan iemand mij vertellen waarom Douglas, de voetballer van FC Twente, zomaar even een Nederlands paspoort krijgt.... Als studente van 23 schaam ik me dat ik als Nederlandse geboren ben in dit hypocriete land. Oh ja, en minister Leers: discrimineer zelf vooral niet. U maakt onderscheid tussen man en vrouw. Meisjes mochten wel gewoon in Nederland blijven.

T. van Otterdijk. Eindhoven:


Je mond valt van verbazing open als je de uitlatingen van Koppejan en Ferrier aanhoort. Koppejan straalt omdat Mauro, als hij een studie-verblijfsvergunning aanvraagt in Nederland mag blijven. Dat duurt een jaar of twee. Een paar dagen eerder was het voor Koppejan nog onmogelijk dat deze jongen naar Angola zou verdwijnen. Dat is dus de ruggengraat van het CDA. En zulke personen worden als dissident bestempeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten