zaterdag 5 november 2011

Daarom heten ze vluchtelingen

In Exponto Magazine staat een interview met Tahmina Afeki over haar debuutroman Geen van ons keek om en haar kijk op Afghanistan. Tot haar twaalfde leefde zij met haar familie in Afghanistan. Toen de burgeroorlog uitbrak vluchtten zij en kwamen in Nederland terecht. Haar boek Geen van ons keek om gaat over twee hartsvriendinnen in Kaboel tijdens de opkomst van de moedjahedien en de gevolgen voor het leven van deze twee vriendinnen. Het interview met Tahmina Afeki richt zich op haar terugkomst naar Afghanistan en de emoties die dit los maakte.
Tahmina Afeki vertelt onder meer over het teruggaan naar Afghanistan. Veel mensen verwachten dat het vanzelfsprekend is voor vluchtelingen weer terug te gaan naar hun land van herkomst. Ze beseffen niet dat ze vluchtelingen zijn. Mensen verlaten geen oord waar ze het goed hebben. Je verlaat je land alleen als je geen keus hebt. Als je moet vluchten. Daarom heten ze vluchtelingen.
Teruggaan naar je geboorteland is voor vluchtelingen een complex proces. Het is niet zo simpel als het klinkt. Vaak zit er jaren tussen het vertrek en de terugkomst. Het land is veranderd. Hun leven is veranderd. Het leven van vluchtelingen bestaat uit overleven, aanpassen en verwerken. Drie ingrijpende en emotionele levenservaringen die een leven totaal veranderd. Hierdoor zijn ze niet meer de persoon die eerder in het land woonde. Ze bekijken het land met andere ogen, met nieuwe gevoelens en mogelijk zelfs met littekens. Het geboorteland doet ze zeer en voelt als vreemd.
Mensen verwachten van mij ook dat ik zo snel mogelijk terug keer naar mijn geboorteland. Al ben ik officieel geen vluchteling, is het geen reis waar ik om sta te springen. Niemand begrijpt dit. Ze verwachten dat ik verlang naar de cultuur waar ik vandaan kom. Ze beseffen alleen dat ik de cultuur niet beleef. Ik woon nu in Nederland. Ik heb mij aangepast aan Nederland. Dat wordt van mij verwacht. Door mijn integratieproces pas ik niet meer in mijn geboorteland.
Het interview met Tahmina Afeki met Exponto Magazine geeft meer inzicht in de beleving van vluchtelingen. Haar boek Geen van ons keek om geeft een ander beeld over Afghanistan. Ze vertelt een verhaal over Afghanistan dat nog niet bekend was, maar zeker vertelt moet worden.
 Geen van ons keek om, Tahmina Afeki, €18,90, uitgeverij De Geus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten