zaterdag 22 oktober 2011

Albayrak: Despoot? Nee, ik ben een dienend leider


Nurten Albayrak. © ANP
Voor het eerst sinds ze in opspraak is geraakt, vertelt de topvrouw van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers haar kant van het verhaal. Nurten Albayrak: 'Ik ben geslachtofferd.'
Het is dinsdagochtend 27 september als Nurten Albayrak telefoon krijgt van Loek Hermans. Op dat moment is ze nog bestuursvoorzitter van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Loek Hermans is haar baas: de voorzitter van de raad van toezicht. 'Het ontspoort heel erg op het departement. Ik kan niet anders. Er schijnt foute informatie te circuleren. Doe dus maar even een stapje opzij', zegt hij.

Verbijsterd is ze, 'het kwam volledig uit de lucht vallen'. Een uur later volgt een tweede telefoontje: 'Je gaat op non- actief', zegt Hermans. 'Het moet op deze manier, want de minister wil naar de media.'

Twee weken later zit Albayrak gespannen in het kantoor van haar advocaat. Ze is, zegt ze, nog steeds geschokt over wat haar is overkomen. Tot voor kort stond ze bekend als een doortastende topvrouw die moeilijke besluiten niet uit de weg ging, en het COA zeven jaar lang door reorganisaties en politieke wendingen loodste.

Maar sinds een op anonieme bronnen gebaseerde uitzending van de NOS stapelen de beschuldigingen aan haar adres zich op: nu is ze 'de zonnekoningin', een 'graaier', een 'despoot' die een 'angstcultuur' in stand hield op haar hoofdkantoor, en volgens minister Gerd Leers (Immigratie en Asiel) heeft ze gelogen over haar salaris.

Het is voor het eerst dat ze in een interview reageert op de beschuldigingen. Ze praat kalm, met een fluwelen stem en doet haar best niet boos te worden. 'Ik ben geslachtofferd.'

U zou een despoot zijn.
'Ik begrijp niet waar het vandaan komt. Natuurlijk, ik ben daadkrachtig. Ik ben moeilijke, ingrijpende besluiten nooit uit de weg gegaan. Dat kan soms als hard worden ervaren, maar dat is onvermijdelijk.'

U zou een ego hebben zo groot als een balzaal, zei Adjiedj Bakas, die jarenlang in de raad van toezicht zat.

'Meneer Bakas is een trendwatcher die vijf jaar in het bestuur heeft gezeten en twee vergaderingen heeft bijgewoond. Ik weet niet waarom hij dat zegt.

'Ik geloof niet in ego. We hebben weleens gezegd: COA is geen ego, COA is lego. Al die bouwsteentjes maken dit bedrijf.

'Ik ben iemand die lezingen mag geven over dienend leiderschap. Juist omdat ik de filosofie daarvan enorm onderschrijf; als leider van een organisatie moet je mensen kunnen inspireren. Daar hoort geen machtsdenken bij. Ik denk graag in termen van kracht. En kracht is: samen. Samen sta je sterk. Samen bereik je meer.'

Hoe heeft het dan zo ver kunnen komen?

'De berichten over mijn functioneren kwamen naar buiten kort voordat er een grote reorganisatie zou worden aangekondigd. Dat is een ingrijpende gebeurtenis. Ik sluit niet uit dat er een verband is. De grofheid, de onjuistheid en timing van de berichtgeving zijn opvallend.'

Heeft u nooit eerder signalen opgevangen dat er iets mis was?
'Nee, de frustratie jegens mij kwam als absolute verrassing. Ik sta bekend als een vrij stevige bestuurder. Onze organisatie is altijd in beweging en dat geeft onrust: minder asielzoekers is minder werk.
We kunnen onze mensen weinig zekerheid bieden, maar vragen wel 100 procent inzet. En dat doen die geweldige mensen ook. Maar het kan ook tot teleurstelling leiden.

'Daarom besteden we veel aandacht aan sociale veiligheid en klachtenbehandeling binnen de organisatie. We hebben onafhankelijke klachtencommissies voor werknemers. Als er echt een angstcultuur heerste zou dat in de afgelopen zeven jaar toch naar boven zijn gekomen? Mensen tolereren dat echt niet.'

Lees meer in de Volkskrant
mailIconprint||

Geen opmerkingen:

Een reactie posten