woensdag 11 januari 2012

Ik heb te goeder trouw gehandeld

Nurten Albayrak gaat per 1 maart gewoon weer aan aan de slag bij het Centraal Orgaan opvang asielzoekers. Dat verklaarde de omstreden COA-directeur in een uitzending van Pauw en Witteman. "Dit is voor mij een cruciale stap op weg naar volledige rehabillitatie."
'Zonnekoningin' Albayrak boekt kleine overwinning
Terugkeer Albayrak 'gotspe'
Albayrak mag weer aan de slag bij COA
Het gerechtshof oordeelde dat het COA Albayrak haar werkzaamheden moet laten hervatten. Ze was op non-actief gesteld in afwachting van de uitkomst van het onderzoek naar ondermeer klachten over haar autoritaire bestuursstijl en hoge uitgaven. “Ik heb altijd te goeder trouw gehandeld. Ik ben blij dat het verkeerde beeld nu ook door het COA en het Hof wordt recht gezet", vertelde Albayrak in het tv-programma. 

Gevoelig tikje 
De rechter geeft met het besluit minister Leers een gevoelig tikje. Albayrak boekt een kleine overwinning, want uiteindelijk zal ze toch het veld moeten ruimen. Maar het vonnis brengt minister Gerd Leers (Asiel) wél in verlegenheid. Want het klinkt verdacht veel als paniekvoetbal. De Raad van Toezicht van het COA handelde ‘paniekerig’, oordeelde het hof. 




Verkeerde film
Albayrak ziet erkenning in de uitspraak. "Ik heb de afgelopen maanden vaak gedacht dat ik in een verkeerde film was terechtgekomen. Dit heeft grote impact gehad op mij en mijn gezin. Ik ben blij dat we ons normale leven nu weer kunnen gaan oppakken.” De raad van toezicht zei in een reactie de uitspraak te bestuderen. De resultaten van het onderzoek van een speciale commissie naar de vermeende angstcultuur, de bestuursstructuur en de salariëring worden eind maart verwacht. Albayrak is dan alweer een maand aan de slag.


Non-actief

Albayrak werd in september vorig jaar op non-actief gesteld, in eerste instantie omdat zij onjuiste informatie had geleverd over haar salaris aan minister Leers van Immigratie en Asiel. Haar salaris zou boven de balkenendenorm liggen. 

Verziekt 
COA-medewerkers verklaarden destijds tegenover de NOS dat het werkklimaat bij het COA verziekt was en dat er sprake was van een angstcultuur. Minister Leers stelde daarop een breed onderzoek in. In Pauw en Witteman ontkent Albayrak dat er sprake was van een angstcultuur. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten