woensdag 11 januari 2012

Broer Maggie De Block is vragen van asielzoekers beu

MERCHTEM - Eddie De Block, broer van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Maggie én burgemeester van Merchtem, wordt overstelpt met vragen van asielzoekers. 'Ze willen dat ik bij mijn zus een goed woordje doe. Laat me duidelijk zijn: dat gaat niet.' Aan zijn kabinet hangt nu een papier met daarop 'Geen asielaanvragen'.


Maandagavond was het in het gemeentehuis van Merchtem het eerste zituur van burgervader De Block (Open VLD) sinds zijn zus vorige maand staatssecretaris werd. 'Normaal komen maar een paar burgers langs', zegt hij. 'Met vragen over een stoeptegel die los ligt, een straatlicht dat knippert of een boom van een buur die te ver over de afsluiting hangt. Was dat maandag even anders. Een kwartier voor ik zou starten, kreeg ik al telefoon van het meisje dat hier aan het onthaal zit.Meneer de burgemeester, de eerste zijn er al... en ik versta ze niet. Het zijn precies geen mensen van hier.'

De Block stapte uit zijn kantoor, wandelde naar de wachtzaal... en wist niet wat hij zag toen hij de deur opende. 'Negen mensen van allerhande nationaliteiten, met daartussen onze verbouwereerde gemeentedichter die iets wou vragen over zijn boek. In geen tijd stond er een Kosovaar voor me. In gebrekkig Nederlands vroeg hij me om van zijn oranje verblijfskaart een groene te maken. Daarmee kan ik hier werken. Achter hem stond een Afrikaan te zwaaien met een krantenfoto van mijn zus.Your sister! Can you help us? Toen wist ik hoe laat het was. Ik heb die mensen stuk voor stuk ontvangen, en telkens ontgoocheld. Hun dossier bovenaan de stapel krijgen, dat kan ik niet. Net zoals ik niet beslis over groene of oranje kaarten. Migratie is voor Maggie De Block, Eddie De Block heeft daar niets mee te maken.'

De burgemeester vreest dat het maandag nog maar een begin was. 'Wat wordt het volgende keer? Vijftig man van over heel Vlaanderen? Ik heb daarom een papier aan mijn kabinet laten hangen waarop staat: Geen asielaanvragen. Zo moeten die mensen ook niet wachten.' Vraag is wel of de doorsnee asielzoeker de woorden geen asielaanvragen snapt. 'Ik hoop het. Hier in Merchtem mag ik enkel in het Nederlands communiceren.' 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten