woensdag 11 januari 2012

Burgemeester vraagt asielzoekers weg te blijven van zijn spreekuur

MERCHTEM - Burgemeester Eddie De Block (Open VLD) vraagt asielzoekers weg te blijven van zijn spreekuur. 'Ik kom niet tussen in asieldossiers. Hun bezoek is dus vergeefse moeite', besluit De Block.



Burgemeester Eddie De Block (Open VLD) neemt het niet langer dat asielzoekers via de burgemeester proberen om hun aanvraag te versnellen. ‘Ik mag dan broer zijn van Staatssecretaris van Asiel en Migratie Maggie De Block (Open VLD), maar ik kom daarin niet tussen’, aldus burgemeester Eddie De Block. ‘Blijkbaar hebben sommige asielzoekers dit niet begrepen, en komen ze toch naar mijn zitdag.'
'Tijdens mijn laatste zitdag (dinsdag, nvdr) zaten 15 mensen in de wachtzaal. Daarvan waren er negen die een asielaanvraag wilden doen, of een lopend dossier hadden. Het gaat ondermeer om Kosovaren en Nigerianen, van binnen en buiten Merchtem. Dat stoort ook de andere mensen die voor een vraag naar mijn zitdag komen. Straks krijg ik asielzoekers van over heel het land over de vloer.'
'Ik zeg hen nu duidelijk: ik wil en kan de asielprocedure niet versnellen. Ze moeten de wettelijk voorziene weg volgen. Ik heb nu aan de deur van het kabinet van de burgemeester een papier gehangen met daarop: ‘Geen asielaanvragen’. Legale inwoners zijn wel welkom. Ik steun overigens de maatregelen die mijn zus Maggie aankondigt’, aldus Eddie De Block.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten