maandag 24 oktober 2011

Albayrak voelt zich geofferd door Leers


Nurten Albayrak, de geschorste topvrouw van het COA, voelt zich geofferd door minister Leers van Immigratie en Asiel.
Albayrak werd vorige maand voorlopig aan de kant gezet, nadat medewerkers van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers bij de NOS anoniem over haar hadden geklaagd. Ze zou de sfeer verzieken, zich gedragen als een despoot en te veel verdienen.
"Leers had ook eerst naar de feiten kunnen kijken", zegt Albayrak in een interview met de Volkskrant. "Cijfers over leegstand van opvangplekken en mijn salaris kunnen voor hem geen nieuws zijn."

Dienstauto

De bedoelingen van Leers zegt ze niet te kunnen bewijzen, "maar kennelijk offert hij mij op voor een bepaald doel". "Misschien biedt dit hele gebeuren wel een kans voor mensen die dingen willen veranderen."
Leers laat nu onderzoek doen naar haar functioneren.
Albayrak weerspreekt dat ze hoge eisen stelde aan onder meer haar dienstauto. "Dat is feitelijk onjuist en daarmee ook heel fout", zegt ze. "Sterker nog: het COA had een Audi A8 besteld in 2006. Ik vond dat ongepast in de tijd van het kabinet Balkenende. Ik heb verzocht hem af te bestellen en een passende auto te bestellen. Ik zei: jongens dit moeten we niet willen als COA, dit is geen goede uitstraling."

Angstcultuur

De berichten kwamen naar buiten kort voordat een grote reorganisatie zou worden aangekondigd bij het COA. Albayrak sluit niet uit dat er een verband is. "We kunnen onze mensen weinig zekerheid bieden, maar vragen wel 100 procent inzet. En dat doen die geweldige mensen ook. Maar het kan ook tot teleurstelling leiden."
De frustraties over haar optreden waren "een absolute verrassing", zegt ze. Albayrak wijst erop dat er veel aandacht is voor "sociale veiligheid en klachtenbehandeling" in het COA. "Als er echt een angstcultuur heerste zou dat in de afgelopen zeven jaar toch naar boven zijn gekomen? Mensen tolereren dat echt niet."
In de Volkskrant zegt Albayrak dat ze haar lidmaatschap van de VVD heeft opgezegd. "Ik wil nu gewoon autonoom en onafhankelijk zijn, en niet iedere keer die vraag hoeven beantwoorden over mijn politieke voorkeur."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten