dinsdag 20 december 2011

Kinderpardon.nu: Tofik Dibi reageert op beleid Gerd Leers. 'Het is een hartenkreet'

Het gemor op het Binnenhof en in de media vanmorgen was hoorbaar. GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi startteeen actie met een roedel Bekende Nederlanders voor een Kinderpardon. Die kritiek was deels terecht, totdat Asiel-minister Gerd Leers (CDA) om 13.17 uur de Kamer inlichtte: een pardon is 'onwenselijk'.
Een rondgang langs de oppositie leerde vanmorgen dat de actie van Dibi niet in goede aarde viel: "Hij fietst hiermee door een bestaand wetsvoorstel heen. Zeer ongepast," aldus een - helaas - op verzoek anonieme zegsman. Oppositiepartijen ChristenUnie, PvdA, D66 en SP steunen de actie vooralsnog niet. Voor die kritiek is wat te zeggen, het wetsvoorstel van Hans Spekman (PvdA) en Joël Voordewind (ChristenUnie) moet nog door de Tweede Kamer behandeld worden. Wellicht dat het te vroeg was voor buiten-parlementaire actie?
Maar Dibi got saved by the bell. Op dinsdag 29 november had hij namelijk minister Leers om een moratorium gevraagd op het uitzetten van minderjarige kinderen totdat de wet Spekman/Voordewind ter tafel ligt. Simpel gezegd: hou de tweeduizend Mauro's die het land rijk is hier totdat die nieuwe wet er ligt. Leers voelt er niets voor en noemt dat moratorium 'onwenselijk'.
Leers geeft daar twee redenen (PDF) voor. Enerzijds ziet hij zich gehouden aan het uitvoeren van rechterlijke uitspraken dan wel bestuursrechtelijke beslissingen waartegen geen beroep meer mogelijk is. Anderzijds is hij bang dat het toepassen van een vertrekmoratorium mensen opnieuw hoop geeft en mensen opnieuw in een periode van onzekerheid brengt. "Dit is niet in het belang van de betrokken vreemdelingen." Leers gaat dus door met het uitzetten van afgewezen minderjarige asielzoekers.

HP/De Tijd belde Tofik Dibi.
Wist u vanmorgen van de brief van Leers?"Nee, maar ik wist dat die deze week zou komen. Ik wilde niet voor niets dat Leers nog voor het reces zou antwoorden."
GroenLinks wil weer met de eer strijken in het asieldossier, zegt men op straat.
"Kinderpardon.nu is inderdaad een idee van mij. Het is mijn tekst en ik heb zelf de bekende Nederlanders benaderd. Maar dit leek mij een goed moment. Ik heb vooral willen proberen de poltiiek en de maatschappij bij elkaar te brengen. Volgens mij is dat gelukt als ik de reacties zo zie."
Ik constateer een trendbreuk met uw eerdere optredens in deze. Geen individuele Mauro of Sahar maar een...
"Grote groep in één keer, inderdaad. Ik wil het niet aan één persoon ophangen. Er gaan zo'n tweeduizend minderjarige asielzoekers uitgezet worden. Kinderen die hier zijn opgegroeid en net zo Nederlands zijn als u en ik. Het is een hartenkreet, laat ze hier blijven."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten